Naukowcy ponownie podjęli się zbadania możliwości nauki koni poprzez obserwację ludzi. Czy konie jednak niewiele wynoszą z podglądania, jak ich opiekunowie wykonują daną czynność?
Czy konie uczą się poprzez obserwację ludzi?
Maria Vilain Rørvang, Tina Bach Nielsen i Janne Winther Christensen, podjęli się sprawdzenia zagadnienia. Już pisaliśmy dla Was o innych badaniach, w których naukowcy sugerują, że konie mogą nauczyć się różnych czynności poprzez obserwację, jak robią to ludzie. W ogólnodostępnym czasopiśmie Animals opublikowali swoje wyniki, które są sprzeczne względem dotychczasowych obserwacji.
Na terenie prywatnego ośrodka w Danii naukowcy wykorzystali 30 koni islandzkich do badań w tym 21 klaczy, 4 ogiery i 5 wałachów. Konie były w wieku między 4 a 18 lat. Podzielono je na trzy grupy. Pierwsza z nich miała możliwość zobaczenia pełnej demonstracji, jak otworzyć pudło z jedzeniem, druga widziała ją tylko częściowo, a trzecia w ogóle.
Aby otworzyć pudło, konie musiały dotknąć wierzchołka tuby ustawionej jeden metr od pudła. Zwierzęta z pierwszej grupy widziały, jak opiekun zbliża się do tuby i dotyka przycisku przez 2 sekundy, następnie idzie do pudła, z którego wyjmuje garść paszy. W drugiej grupie, koń widział osobę idącą do tuby i stojącą przy niej, bez dotykania wierzchołka i następnie udającą się do pudła. Trzecia próba była kontrolna, konie nie obserwowały, jak opiekun podchodzi do tuby i pudła.
Przed podjęciem eksperymentu konie były zapoznane z planem i rozstawieniem elementów, a przy pudle otrzymały trochę paszy. Po obserwacji miały one minutę na rozwiązanie zadania, a ich zachowanie było nagrywane.
Zwierzęta miały kilka prób i dopiero po kilkukrotnym sukcesie uznawano, że nauczyły się otwierania pudła. Co ciekawe naukowcy nie zaobserwowali większych postępów u koni, które obserwowały, jak rozwiązać zadanie. Liczba prób podjętych przed pierwszym sukcesem też nie była większa w tych grupach koni.
Badacze zwracają uwagę, że zachowanie koni, które odnosiły mniejsze sukcesy, było bardziej zorientowane na opiekuna i pudło, okazywały większą frustrację. Co może być spowodowane chęcią szukania pomocy właśnie u człowieka.
Wnioskują, że prezentacja, jak wykonać zadanie przez człowieka, wcale nie ułatwiła koniom zadania i nie nauczyły się jego wykonywania w ten sposób.
Rørvang współpracuje ze Szwedzkim Uniwersytetem Nauk Rolniczych, a Nielsen i Christensen pracują w Aarhus University w Danii. Zespół podkreśla jednak konieczność dalszych badań.
Rørvang, M.V.; Nielsen, T.B.; Christensen, J.W. Horses Failed to Learn from Humans by Observation. Animals 2020, 10, 221, https://www.mdpi.com/2076-2615/10/2/221