Chcesz nauczyć konia czegoś nowego? Nie musisz mu codziennie przypominać nowego zadania. Właściciele, którzy codziennie trenują swoje konie, powinni lepiej przemyśleć swój harmonogram – sugerują najnowsze badania. Niedawno przygotowaliśmy dla Was klika tekstów o tym jak uczą się konie, teraz czas na najnowsze wieści ze świata nauki 😉
Chcesz nauczyć konia czegoś nowego?
Delegaci na tegorocznej konferencji International Society of Equitation Science, która miała miejsce w Rzymie, usłyszeli, że aby dobrze wyszkolić konia nie trzeba codziennie trenować. Nowe badania wykazały, że konie uzyskują podobne postępy w nauce i pamiętają równie dobrze zadanie, gdy są szkolone co trzy dni, w porównaniu do codziennego szkolenia.
Naukowcy z Niemiec i Australii postanowili sprawdzić, jak efektywnie przebiega końska nauka zależnie od częstotliwości szkolenia. Uta König von Borstel, kierownik ds. hodowli zwierząt, zachowania i ich dobrostanu na Uniwersytecie Justus-Liebig w Giessen w Niemczech, oraz jej zespół naukowy chcieli odnaleźć optymalny odstęp czasu pomiędzy powtórzeniami treningów.
Celem badania była ocena prędkości, z jaką koń uczy się nowych zadań, gdy trenuje się w różnych odstępach czasu, stosując wzmocnienie negatywne. Treningi tego typu (uwalniające ciśnienie) polegają na redukowaniu czynnika stresującego w celu zwiększenia prawdopodobieństwa, że koń wykona pożądaną przez nas czynność.
Przebieg badań
Naukowcy trenowali 39 koni w wieku od 2 do 24 lat, aby wykonały trzy różne, dotychczas nieznane im zadania. Podzielono konie na dwie grupy, jedna trenowała codziennie, a druga co trzeci dzień. Uczyły się obniżać głowę, cofać w skutek nacisku na szyję, oraz robić krok wprzód od nacisku na pęcinę. Sesje pozwalały na powtórzenie 3-5 razy jednego ćwiczenia.
Sukces treningowy oceniano za pomocą sześciostopniowej skali. Przy czym 0 oznacza brak odpowiedzi, 1 nieznacznie się poruszenie (mniej niż 1 cm) przy użyciu silnego nacisku, a 6 to koń poruszający się dobrze przy użyciu lekkiego nacisku.
Obserwowano również tętno koni, zachowanie oraz czas i nacisk, jaki był zastosowany podczas ćwiczeń.
Naukowcy odkryli, że po dwóch tygodniach codziennie trenowane konie radziły sobie nieco lepiej niż trenowane, co trzeci dzień. Jednakże, porównując wyniki z końca pierwszego tygodnia i końca 28-dniowego okresu badania, konie nie wykazały istotnej różnicy w czasie lub nacisku wymaganym do odpowiedzi na którekolwiek z zadań lub w ich postępach w nauce.
Wyniki badania zatem sugerują, że konie nie zapominają o tym, czego się nauczyły, jeśli są szkolone co trzeci dzień, a nie codziennie. Umożliwienie koniom dwudniowej przerwy między sesjami treningowymi, nie tylko prowadzi do podobnych postępów w nauce, ale jest bardziej efektywnym wykorzystaniem czasu trenerów i koni.
“Chcielibyśmy kontynuować nasze badania i zbadać, czy konie mogą mieć podobne efekty uczenia się przy dłuższych przerwach między treningami” – mówiła König von Borstel – „Planujemy zbadać, w jaki sposób wpływa na uczenie się, jeśli uczymy konia różnych zadań pomiędzy sesjami szkoleniowymi.
Codzienne szkolenie jest obciążeniem nie tylko fizycznym, ale również psychicznym. A to może nieść ze sobą skutki behawioralne oraz zdrowotne.