Barbara Padalino z Uniwersytetu Bolońskiego we Włoszech i Sharanne Raidal z Uniwersytetu Charlesa Sturt w Wagga Wagga w Australii opisały wyniki swoich badań transportowych w artykule opublikowanym w ogólnodostępnym czasopiśmie Animals.
Jak powinno się przewozić konie? Naukowcy szukają najlepszego rozwiązania!
Badaczki zauważyły, ze na całym świecie konie wozi się inaczej. Nie ma jednych ogólnoświatowych wytycznych dotyczących szerokości przestrzeni wewnątrz przyczepy dla jednego konia, ani określenia w którą stronę w stosunku do kierunku jazdy powinien stać koń.
W badaniu chciały ustalić jak wielkość przestrzeni dla jednego konia i ustawienie w stosunku do kierunku jazdy wpływa na końskie samopoczucie i dobrostan, porównując parametry behawioralne, fizjologiczne, laboratoryjne i gastroskopowe między końmi transportowanymi. Do badania zaangażowały 26 klaczy w wieku od 4 do 20 lat.
12 z nich spędziło 12 godzin na ograniczonej przestrzeni 148×71 cm bez karmienia. Symulując warunki podobne do tych podczas transportu jednak bez samego ruchu, aby umożliwić określenie skutków takiego ograniczenia, wykluczając wpływ samego transportu. A wszystkie wzięły udział w nocnej 12-godzinnej podróży po Australii na dystansie 880 km. Klacze były podzielone na dwie grupy po 13.
18 z nich podróżowało na przestrzeni 190×76 cm, 8 w szerszej 190×100 lub 190×112 cm. Dziesięć klaczy było skierowanych przodem do kierunku jazdy, a 16 tyłem.
Badanie kliniczne, próbki krwi i gastroskopia przeprowadzono przed i po zamknięciu i transporcie. Padalino i Raider odkryły, że częstotliwość zachowań związanych ze stresem i równowagą wzrosła podczas transportu. Konie transportowane tyłem do kierunku jazdy oraz w szerszej przestrzeni wykazywały mniej zachowań związanych z problemami z równowagą.
Zachowania związane z równowagą, jej utratą były powiązane z nasileniem owrzodzenia żołądka po transporcie, a także ze zwiększonym poziomem enzymów mięśniowych. Tętno i badanie temperatury były wyższe u koni, które wykazywały się równowagą i zachowaniami związanymi ze stresem. Były również powiązani z końmi z wyższą oceną owrzodzenia żołądka.
Poziom kortyzolu i enzymów wzrastał zawsze w związku z transportem niezależnie od jego warunków. Jednak był wyższy u koni stojących w węższych stanowiskach. W trakcie obserwacji przy samym ograniczeniu przestrzeni konie częściej relaksowały się, stały tylko opierając się na trzech nogach, jedna klacz nawet zasnęła, w trakcie transportu tego typu zachowania nie miały miejsca, gdzie zachowanie związane z równowagą i stresem obserwowane były co średnio 4 sekundy.
„Ustalenia sugerują, że transport tyłem do kierunku jazdy i w szerszych stanowiskach może zmniejszyć wpływ transportu na zdrowie i dobrostan koni, a także zaleca się monitorowanie zachowania podczas transportu i pomiarów fizjologicznych po transporcie”.
Odkrycia, jak wnioskują, potwierdzają ich główną hipotezę, że zachowania związane ze stresem i równowagą występowały częściej u transportowanych koni niż u koni na ograniczonej przestrzeni. Jednak konie transportowane tyłem do kierunku jazdy i szerszym stanowisku wykazywały mniej zachowań związanych z równowagą.
Podkreślają, że wielkość przestrzeni dla każdego konia w trakcie transportu wymaga dalszych badań, ale wyniki sugerują, ze naprawdę warto się przyjrzeć temu zagadnieniu.
„Transport uważa się za stresujący, ponieważ konie są zamknięte na małej przestrzeni. Jednak w naszych badaniach konie wykazywały inny repertuar behawioralny podczas samego ograniczenia przestrzeni i transportu.”
Barbara Padalino, Sharanne L Raidal , Effects of Transport Conditions on Behavioural and Physiological Responses of Horses, Animals 2020, 10(1), 160; https://doi.org/10.3390/ani10010160