Jaki związek ma podłoże z ilością i wysokością przeszkód, dlaczego na niektórych konkursach chętniej stawia się szeregi, oraz czy kolor przeszkody ma znaczenie? Przeczytajcie nasz tekst, a rozwiejemy Wasze wątpliwości!
Jak powstaje parkur na zawodach jeździeckich?
Wyobraź sobie, że jesteś na zawodach w skokach. Za kilkanaście minut Twój konkurs, przygotowujesz się więc do startu. Jedną z istotniejszych rzeczy, jaką zrobisz, będzie zapoznanie się z czekającym cię parkurem. Wchodzisz więc na plac konkursowy, odnajdujesz celowniki startu i przeszkodę numer jeden. Przemierzasz całą trasę zgodnie z kolejnymi numerami przy przeszkodach pokonując kilkaset metrów, aż do ostatniej przeszkody i celowników mety. Mierzysz krokami odległości pomiędzy przeszkodami w liniach i szeregach, ustalasz ze swoim trenerem taktykę przejazdu. Uczysz się trasy przebiegu na pamięć i kiedy przychodzi Twoja kolej, pokonujesz ją ponownie, ale już siedząc na grzbiecie swojego wierzchowca.
Jak świat długi i szeroki przed każdym konkursem, na każdych zawodach skokowych na całym świecie rytuał ten powtarza się niezmiennie niezależnie od rangi zawodów i klasy konkursu. Oczywiście parkury są zupełnie różne w poszczególnych klasach konkursów, ale konieczność zapoznania się z postawionymi przed zawodnikami zadaniami pozostaje niezmienna.
Zrozumieć parkur
Parkur został więc obejrzany, ale czy został także zrozumiany? Czy zastanawiałeś się, dlaczego tor przeszkód, który będziesz pokonywać, wygląda właśnie tak a nie inaczej? Czy wiesz dlaczego Gospodarz Toru zaproponował Ci takie a nie inne zakręty i kombinacje? Dlaczego wybrał w tym miejscu postawienie stacjonaty a nie oksera (bądź odwrotnie), albo dlaczego w tym miejscu stoi przeszkoda czerwono-biała a nie np. żółta?
Obserwując zawodników oglądających przed startem budowane przeze mnie parkury dochodzę do wniosku: parkur jaki jest nie każdy widzi. Im większa Twoja świadomość jeździecka, im więcej przejechałeś lub przejechałaś konkursów i im bogatsze Twoje parkurowe doświadczenie, tym łatwiej będzie Ci dostrzegać te wszystkie szczegóły mające ogromny wpływ na całość parkuru. Ale jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze skokami być może nigdy się nad tym nie zastanawiałeś albo myślisz wręcz, że to przypadek…
Postanowiliśmy opowiedzieć Wam o parkurach na zawodach regionalnych. Skupimy się na konkursach do licencyjnego włącznie (a więc do wysokości 105cm), bo uważamy, że właśnie zawodnikom dopiero rozpoczynającym swoją skokową karierę tekst taki szczególnie się przyda. Mamy nadzieję, że lektura tego artykułu pomoże Wam w lepszym zrozumieniu parkurów, które przyjdzie Wam pokonywać. Lepsze zrozumienie postawionych przez Gospodarza Toru zadań na pewno zaowocuje bardziej świadomym prowadzeniem konia w parkurze a w perspektywie z pewnością poprawi Twoje wyniki i przyspieszy Twój sportowy progres.