Naukowcy podkreślają ważne znaczenie relacji ze zwierzętami, szczególnie u osób w młodym wieku. Badacze z Northumbria University zajmowali się badaniem relacji dzieci (7-9 lat) z psem o imieniu Ted i starszej młodzieży z koniem o imieniu Henry.
Kontakt z koniem może mieć pozytywny wpływ na rozwój dziecka?
Donna Carlyle i Pamela Graham, które pracują na uniwersyteckim Department of Social Work, Education and Community Well-Being, powiedziały, że badanie relacji z koniem i psem zebrane razem w ich pracy okazały się mieć wspólny, zaskakujący wniosek.
„Zaproponowaliśmy alternatywną perspektywę, w której interakcje człowiek-zwierzę są fundamentalne dla obu gatunków” – napisały w otwartym czasopiśmie Animals.
„Aktywacja umiejętności opiekuńczych u dzieci i młodzieży przez Teda i Henry’ego jest godnym uwagi rezultatem, który jest obopólny dla obu gatunków. Potencjał interakcji człowiek-zwierzę w celu zwiększenia empatii u dzieci i młodzieży może również wpłynąć na ich samoocenę i dobre samopoczucie, dla dobrostanu wielu gatunków.”
Carlyle i Graham powiedziały, że korzystne skutki kontaktu dzieci ze zwierzętami są dobrze znane. Zwierzęta towarzyszące, zwłaszcza psy, stały się integralną częścią życia rodzinnego i kultury materialnej dzieci. Jednak poza udowodnionymi korzyściami fizjologicznymi niewiele jest badań na temat tego, co dzieci mówią o swoich relacjach ze zwierzętami i jak je opisują.
„Psy w szkołach stają się trendem we wspieraniu i poprawie uczenia się dzieci oraz ich dobrostanu społecznego i emocjonalnego. Badania wykazały, że sama obecność psa może zwiększyć koncentrację dzieci, funkcje wykonawcze i zachowanie ”. Ponadto terapie z udziałem koni pojawiają się coraz częściej, a badania wykazały godne uwagi korzyści dla dzieci i młodzieży. „Jednak brak opinii dzieci oznacza, że mechanizmy tych świadczeń są stosunkowo nieznane i niejasne”.
Przebieg badania
Badania z Tedem
Badania dotyczące psów przeprowadzono w szkole podstawowej w północno-wschodniej Anglii, w dwóch etapach, z udziałem dzieci w wieku 7 i 8 lat i w wieku 10 i 11 lat i ich psa Teda. Dzieci dorastały wraz z Tedem, springer spanielem, odkąd był szczeniakiem obecnie ma trzy lata. Stał się integralną częścią społeczności edukacyjnej dzieci. Ted jest pod opieką wychowawcy i wraca z nim do domu pod koniec każdego dnia szkolnego. Ted może swobodnie poruszać się po klasie, a dzieci mają przydzielone obowiązki opiekuńcze.
Naukowcy czerpali informacje poprzez serię zajęć warsztatowych, w których wykorzystano wiele kreatywnych mediów, aby uzyskać głosy dzieci na temat ich interakcji z Tedem.
Badania z Henrym
Henry jest opisany jako koń towarzyszący. Jest kluczowym uczestnikiem programu, w którym młodzi ludzie odkrywają, czego można się nauczyć od koni na temat komunikacji, kiedy uczą się jeździć i dbając o nie.
Końska faza badania obejmowała również dwie oddzielne grupy młodych ludzi w wieku od 16 do 19 lat, którzy zostali wykluczeni z głównego nurtu edukacji i zostali zidentyfikowani jako podatni na zagrożenia ze względu na postrzegane trudności behawioralne, społeczne lub emocjonalne.
W tej fazie badań wykorzystano mieszane metody gromadzenia i badania danych z grup, wywiadów i statystyk przy użyciu skali samooceny Rosenberga. Autorzy zauważyli, że w kontaktach koń-człowiek, konie instynktownie uznają autentyczność. Konie dostrajają się do sygnałów emocjonalnych i dotykowych, które mogą być przekazywane przez ludzi różnymi kanałami: głos, postawa, ekspresja i feromony.
„To, co zaobserwowaliśmy w naszych oddzielnych badaniach, było uderzającym„ wspólnym czynnikiem.” Badacze zwracali uwagę na rytm i ruch dzieci i młodzieży oraz zwierząt, które reagowały ze wzajemnością na dotyk, czy przytulanie także zbliżając się do opiekuna. Według badaczy kontakt ze zwierzętami może być fundamentalny dla dobrobytu i rozwoju dziecka, zwłaszcza w nastoletnim wieku. Zwierzęta mogą odgrywać kluczową rolę w eliminowaniu nierównowagi i deficytów w problematycznych momentach rozwoju lub u tych dzieci, które doznały przemocy.
W zakresie jak kontakt człowiek-zwierze wypływa na nasze psy i konie, ten temat wymaga szerszych badań.
Źródło: Bodies of Knowledge, Kinetic Melodies, Rhythms of Relating and Affect Attunement in Vital Spaces for Multi-Species Well-Being: Finding Common Ground in Intimate Human-Canine and Human-Equine Encounters, Donna Carlyle and Pamela Graham, Animals 2019, 9(11), 934; https://doi.org/10.3390/ani9110934