Szwajcarskie badanie podważa założenie, że konie łykające nie mają takich samych zdolności kognitywnych jak inne konie, które nie wykazują takich powtarzalnych zachowań.
Łykawość u koni
Łykawość jest dobrze zbadaną stereotypią u koni domowych. Wydaje się, że pomaga jednostkom radzić sobie w stresujących sytuacjach. Jedna z głównych hipotez sugeruje, że zwierzęta dotknięte stereotypami są poznawczo mniej elastyczne w porównaniu ze zdrowymi zwierzętami kontrolnymi.. Jednak badanie przeprowadzone przez szwajcarską stadninę koni Agroscope we współpracy z University of Neuchâtel wykazało, że jest inaczej.
Naukowcy odkryli, że konie łykające radzą sobie równie dobrze w skomplikowanych sytuacjach uczenia się, jak zdrowe zwierzęta. Wszystkie konie biorące udział w badaniu były w stanie rozpoznać symbole, a także rozwiązać trudne dla koni ćwiczenia z odwrotnymi wnioskami.
Krytycznym czynnikiem było to, że koniom ze stereotypią pozwolono łykać podczas wykonywania zadań, zmniejszając w ten sposób ich stres.
Łykawość u koni nie ma oczywistej funkcji. Zwykle konie umieszczają swoje górne siekacze na drzwiach boksu, czy ogrodzenia kurczą mięśnie dolnej szyi i emitują charakterystyczny dźwięk lub chrząknięcie. Konie na wolności nie wykazują stereotypii, takich jak łykawość.
Stwierdzono, że te nienormalne wzorce zachowań powstają w okresach przewlekłego stresu i ze względu na predyspozycje genetyczne.
W przypadku koni udomowionych często przyczyną są nieoptymalne warunki życia i powtarzające się frustracje, na przykład możliwość ruchu lub przyjmowania pokarmu są zaspokojone tylko w ograniczonym zakresie.
Badanie zdolności poznawczych i uczenia się koni
Na potrzeby badań Sabrina Briefer Freymond, badaczka z Agroscope, zaprojektowała trudny czteroczęściowy test z dwoma odwrotnymi zadaniami uczenia się w celu ustalenia, czy pewne obszary mózgu są upośledzone u koni ze stereotypią, co w konsekwencji ogranicza efekty uczenia się.
W badaniu przeprowadzonym z sześcioma łykawymi końmi i siedmioma końmi kontrolnymi, zwierzęta musiały nauczyć się rozróżniać dwa symbole w różnych kolorach: okrąg i krzyż na czarnym lub białym tle. Symbole przymocowano do dwóch klap z systemem automatycznego podawania w losowej kolejności. Gdy zwierzęta rozpoznały właściwy symbol i nacisnęli prawą klapę, zostali nagrodzeni jedzeniem.
Po sześciu udanych próbach z rzędu zadanie zostało odwrócone. Klapa kanału z symbolem, który wcześniej nie dawał nagrody, została odblokowana, dając koniom dostęp do kanału z jedzeniem.
Najtrudniejszym zadaniem na początku było rozwiązanie samego zadania, jak zdobyć nagrodę i wymagało największej liczby prób. Później jednak konie wykazały się sukcesem, znacznie szybciej rozwiązując drugie zadanie. Innymi słowy, wydawało się, że uczą się, jak się uczyć.
Wyniki badań
Wyniki pokazały, że wszystkie konie były w stanie rozwiązać zadania edukacyjne. Zespół badawczy nie znalazł żadnych różnic w wynikach między grupami: zarówno zwierzęta stereotypowe, jak i kontrolne wymagały podobnej liczby prób.
Ponadto nie wykryto różnic w zmienności tętna i pracy serca. „Łykawe konie uczą się tego zadania, podobnie jak inne konie” – powiedziała Briefer Freymond. „Nie byliśmy w stanie wykryć żadnych trudności w nauce, co nas zaskoczyło. Zasadnicza różnica między naszymi badaniami a wcześniejszymi przeprowadzonymi przez innych badaczy polega na tym, że pozwalaliśmy koniom łykać, kiedy było to konieczne.”
Briefer Freymond stwierdziła we wcześniejszym badaniu przeprowadzonym przez szwajcarską stadninę koni, że łykawe konie były bardziej wrażliwe na stres i że dla nich łykanie stanowiło strategię zmniejszania stresu.
W najnowszym badaniu zadania zostały zaprojektowane w celu utrzymania motywacji i zmniejszenia stresu, przy czym testy uczenia się były ograniczone do dwa razy x 20 testów dziennie. Co więcej, po trzech błędach zwierzęta i tak zostały nagrodzone, aby zachować przyjemność z rozwiązywania problemów. Badacze podkreślają, jak ważna jest różnorodność i doświadczenie sukcesu przy pracy z końmi.
Zespół badawczy, informując o swoich odkryciach w czasopiśmie Animal Cognition, powiedział: „Nasze wyniki podważają powszechnie panujące przekonanie, że konie łykające i ogólnie zwierzęta stereotypowe są upośledzone poznawczo”.
Jednak u koni stereotypowych może dojść do gorszych wyników poznawczych, jeśli uniemożliwi się im łykanie, w celu radzenia sobie z doświadczonym stresem.
Źródło: Stereotypic horses (Equus caballus) are not cognitively impaired., Briefer Freymond S, Ruet A, Grivaz M, Fuentes C, Zuberbühler K, Bachmann I, Briefer EF., Anim Cogn. 2019 Jan;22(1):17-33. doi: 10.1007/s10071-018-1217-8. Epub 2018 Oct 17.