Stalowe podkowy z miękkim poliuretanowym pokryciem u podstawy mogą pomóc w zmniejszeniu przeciążenia kończyn przednich kończyn, sugerują wyniki badań.
Czy poliuretanowe nakładki na podkowy mogą zmniejszyć obciążenie kończyn u koni?
Badacze postanowili zobaczyć, jak stalowe podkowy, których powierzchnia jest pokryta miękkim poliuretanem działają na końskie kończyny w porównaniu z tradycyjnymi stalowymi podkowami.
Lauren Veneta Moore i jej koledzy do badań wykorzystali cztery konie pracujące na co dzień ciągnąc powozy po ulicach Wiednia w Austrii. W Wiedniu, które ma brukowane ulice, asfaltowe, betonowy i wiele innych nawierzchni, powozy Landau ciągnione przez zespoły dwóch koni są powszechne.
Większość koni powozowych nosi stalowe podkowy z różnymi właściwościami i akcesoriami antypoślizgowymi. W badaniu podkowy poliuretanowe nałożono przez przykręcenie do powierzchni tradycyjnej podkowy. Dodatkowo dwa konie testowały podkowy z hacelowe i z kapturkiem, a dwa tylko hacelowe.
W eksperymencie przyspieszeniomierze przymocowano z przodu kopyt, aby zmierzyć przyspieszenie kopyta podczas kłusowania w ręku po asfaltowym torze, mającym na celu odtworzenie ulicy miasta. Zwierzęta mogły kłusować z wybraną przez siebie prędkością.
Zespół badawczy stwierdził, że kopyta ulegały mniej gwałtownemu spowolnieniu podczas lądowania w podkowach pokrytych poliuretanem. Doświadczyły także większego przyspieszenia po odepchnięciu od ziemi.
Badacze zauważyli, że przednie i tylne kopyta wykazywały podobne przyspieszenie w podkowach z nakładką, podczas gdy przednie kopyta ulegały silniejszemu spowolnieniu w porównaniu do tylnych, gdy były w tradycyjnych podkowach.
„Wreszcie, dzięki miękkim podkowom konie kłusowały szybciej i dając dłuższe kroki niż podczas biegu w stalowej podkowie” -komentowali w ogólnodostępnym czasopiśmie Animals. Nakładki poliuretanowe doprowadziły do bardziej równomiernego rozkładu przyspieszeń między przednimi i tylnymi kończynami.
„Oznacza to, że podkowy poliuretanowe mogą pomóc w zmniejszeniu przeciążenia występującego w przednich kończynach koni”. Naukowcy zauważyli też, że chociaż prędkość kłusowania była inna, liczba cykli ruchu zastosowanych dla każdej długości nie była znacząco różna.
„Bardzo interesujące byłoby powiązanie tego odkrycia z poziomem komfortu, jaki odczuwają konie podczas kłusowania w tych różnych rodzajach podkucia, niestety w niniejszym badaniu nie zbadano tego złożonego, ale istotnego pytania. ”
Trot Accelerations of Equine Front and Hind Hooves Shod with Polyurethane Composite Shoes and Steel Shoes on Asphalt, Lauren Veneta Moore, Rebeka Roza Zsoldos and Theresia Franziska Licka, Animals 2019, 9(12), 1119; https://doi.org/10.3390/ani9121119