Surrealistyczna i monumentalna rzeźba The Horse Problem prezentowana jest w Pawilonie Argentyńskim w ramach tegorocznego Biennale w Wenecji.
Rzeźba The Horse Problem
Claudia Fontes (urodzona w 1964 r.) to jedna z najbardziej interesujących argentyńskich artystek swojego pokolenia. W swojej twórczości, skupiającej się wokół problemu dekolonizacji, łączy aspekty związane z historią, naturą i kulturą oraz przedstawia je z wykorzystaniem bardziej poetyckiego języka. Jej nowe dzieło, które zatytułowane jest The Horse Problem, można podziwiać w Pawilonie Argentyńskim na tegorocznym Biennale w Wenecji.
Duża grupa rzeźbiarska przedstawia m.in. dziewczynkę łagodnie głaszczącą nos potężnego konia, który zastygł w ruchu. Inspiracje do swojej surrealistycznej instalacji Claudia Fontes czerpała z trzech różnych źródeł. Punktem wyjścia była ukryta obecność konia za materiałami, z których zbudowane zostały dawne budynki (w tym wenecki Arsenał, w którym prezentowany jest The Horse Problem), bowiem drewno, cegły i żelazo mogły być transportowane tylko przy pomocy koni. Drugim kontekstem, do którego odwołuje się artystka jest pierwotna funkcja budynku – w weneckim Arsenale od XIII wieku produkowano kule i działa armatnie.
Wreszcie Fontes nawiązuje także do historii Biennale w Wenecji, które utrwala tradycje reprezentacji narodowej jeszcze z XIX wieku. Dla artystki był to punkt wyjścia do rozważań na temat tego, jak rozwijała się idea narodu, a konkretnie, jak rozwijała się ona w Argentynie. Podkreślając, jak losy ludzi i koni zostały powiązane od chwili, gdy zwierzęta te zostały udomowione, The Horse Problem oferuje także nowy sposób interpretacji historii.
Ekspozycja została otwarta dla zwiedzających 12 maja 2017 roku, a Biennale w Wenecji trwać będzie jeszcze do 26 listopada.
MP