W sobotę 28 stycznia na warszawskim Torwarze odbyło się spotkanie dotyczące projektu Zasad szkolenia kadr. Celem spotkania miała być dyskusja nad projektem opublikowanym przez PZJ.
Spotkanie dotyczące projektu Zasad szkolenia kadr
Organizatorzy spotkania i autorzy projektu (Marcin Szczypiorski, Wacław Pruchniewicz i Hubert Szaszkiewicz) z rozczarowaniem zauważyli, że opublikowany projekt nie wzbudził szerokiej dyskusji w środowisku. Spotkanie w dużej mierze pokazało, dlaczego. Okazuje się, że w środowisku nie ma pełnej wiedzy, dlaczego konieczne jest opracowanie nowego systemu, co to oznacza i jakie kryteria musi taki system spełniać. Spotkanie pozwoliło więc raczej na znalezienie wspólnego punktu wyjścia, niż sprecyzowanie celu.
Ramy kwalifikacji
Celem stworzenia zasad jest opracowanie norm kwalifikacji, które będą zgodne z systemem europejskim. W ramach Europejskich Norm Kwalifikacji (EQF) obowiązuje 8-stopniowa skala. W niej stopień “1” to osoby, które mogą wykonywać proste zadania pod nadzorem, a nr “8” to osoba o wybitnej wiedzy i umiejętnościach. Ta 8-stopniowa skala jest ogólna i dotyczy wszystkich sportów.
Krajowe związki sportowe opracowują szczegółowe normy, które opisują odpowiednie szczeble uprawnień w odniesieniu do europejskiej normy. Liczba i zakres poszczególnych stopni zależy od związku. Musi jednak dać się odnieść do uprawnień europejskich. Przykładowo, możliwe jest opracowanie 4-stopniowej skali, w której stopień 1 będzie odpowiadał europejskim stopniom 2-4, stopień 2 – europejskiemu 5-6, stopień 3 europejskiemu 7, a stopień 4 europejskiemu 8. Taki system, zawierający szczegółowy opis kompetencji na wszystkich poziomach i sposób nadawania uprawnień (egzamin, uznanie zasług, kurs itp.), musi zostać przedstawiony i zatwierdzony w Ministerstwie Sportu i Turystyki.
Zdobywanie uprawnień
Jak podkreślał obecny na spotkaniu przedstawiciel Ministerstwa Sportu i Turystyki, z punktu widzenia regulatora istotne są umiejętności, a nie zdane egzaminy czy przebyte szkolenia. Oznacza to, że doświadczony zawodnik, mogący się wylegitymować osiągnięciami sportowymi, nie ma obowiązku odbycia np. egzaminu praktycznego, aby zdobyć uprawnienia trenera. Może jednak musieć wykazać się wiedzą teoretyczną i umiejętnościami miękkimi niezbędnymi w pracy z uczniem. Ministerstwo nie narzuca sposobu przyznawania uprawnień. Oczekuje jednak, aby kryteria na poszczególnych etapach były przejrzyste i weryfikowalne.
Warto zaznaczyć, że – wbrew pojawiającym się gdzieniegdzie obawom – wprowadzenie systemu szkolenia nie będzie oznaczało, że osoby bez uprawnień nadanych przez PZJ nie będą mogły prowadzić treningów czy stracą prawo wstępu na zawody. Nie będą jednak mogły być oficjalnie wpisane jako trener zawodnika w tak zwanym sporcie kwalifikowanym. Ich uprawnienia nie będą też automatycznie uznawane za granicą.
Otwarta dyskusja
Przedstawiciel MSiT wielokrotnie podkreślał, że środowisko jeździeckie jest wyjątkowo na tle innych sportów zaangażowane w tworzenie systemu szkolenia kadr. Uświadomienie sobie, jakie dokładnie normy powinien spełniać system, pozwoli na pewno na dokładniejszą analizę przedstawionego projektu i zgłoszenie kolejnych uwag. Będą one pomocne w doskonaleniu i rozwijaniu tej koncepcji. Związek wciąż czeka na uwagi od przedstawicieli środowiska, którzy chcieliby mieć wpływ na kształt przyszłego systemu szkolenia.
ADM