Zwrócono przy tym uwagę na fakt, że w ciągu ostatnich 10 lat zmienił się profil typowego jeźdźca startującego w dyscyplinie endurance. Wśród zawodników dominują obecnie osoby młode i wysportowane. W sportowych rajdach konnych startuje też znacznie więcej kobiet niż kiedyś, a waga takich sportowców czasem nie przekracza nawet 55 kilogramów.
Według Belgów proponowane rozwiązanie nie przyczyni się do zmniejszenia tempa podczas długodystansowych przejazdów, a wręcz przeciwnie – może mieć negatywny wpływ na dobrostan koni. Sugerują zatem limit wagi w wysokości 70 kg dla kategorii seniorów i położenie większego nacisku na edukację zawodników. Podobne obawy wyraziły też federacje Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Niemiec oraz Holandii.
Przedstawiciele FEI swoje plany podpierają przedstawionym w maju raportem dla dyscypliny endurance, z którego wynika, że nawet małe redukcje tempa w połączeniu z odpowiednimi przerwami na odpoczynek mają znacząco zredukować ilość urazów doznawanych przez konie podczas startów. Wśród proponowanych zmian pojawił się także zapis o wydłużeniu obowiązkowych okresów przeznaczanych u koni na odpoczynek pomiędzy konkursami – mają być one opracowane oddzielnie dla poszczególnych oznaczeń konkursów i w zależności od średniej prędkości osiąganej przez konie podczas startów.
“Te zmiany to propozycje niektórych federacji i dopiero na zgromadzeniu w Montevideo będą dyskutowane. Jeżeli chodzi o mnie, jestem jak najbardziej za tym, żeby waga była obniżona do 70 kg we wszystkich konkursach oraz żeby dla juniorów obowiązywało minimum 60 kg” – skomentowała dla Gallop.pl Izabela Drażba, jedna z najbardziej utytułowanych polskich zawodniczek sportowych rajdów konnych – “Ale zobaczymy, jakie decyzje w tej sprawie podejmie FEI.”
Magdalena Pertkiewicz