Naukowcy sugerują, że bezpieczeństwo kasków jeździeckich powinno ulec poprawie. Dowody z szeroko zakrojonych badań wypadków związanych z jazdą konną sugerują, że chociaż kaski zapobiegają niektórym urazom, według naukowców nie działają tak dobrze, jak mogłyby.
Kaski jeździeckie a bezpieczeństwo
Lauren Meredith, Robert Ekman i Karin Brolin dokonali przeglądu literatury naukowej dotyczącej jazdy konnej i innych urazów związanych z końmi. Trio zauważyło, że jazda konna jest popularnym sportem, zazwyczaj uważanym za rozrywkę.
Odpowiednio, wypadki związane z jazdą konną stanowią znaczną część pacjentów udających się do szpitala z urazami, przy czym w jednym badaniu odnotowano ogólny wskaźnik na poziomie 23,7 hospitalizacji na 100 000 osób rocznie i ogólną śmiertelność na poziomie 0,17 na 100 000 osób rocznie. „W rzeczywistości”, podali w internetowym dzienniku Allied Health Sciences and Practice, „jazda konna jest bardziej niebezpieczna niż jazda motocyklem.”
„Co więcej, jazda konna została uznana za drugą najczęstszą przyczynę hospitalizacji związaną ze sportem u dorosłych i była odpowiedzialna za najwyższy odsetek roszczeń ubezpieczeniowych w związku z uprawianiem sportów przygodowych w Nowej Zelandii. ”
W porównaniu z wieloma innymi sportami, długoterminowe konsekwencje urazów okazały się najbardziej rozpowszechnione w jeździe konnej, piłce nożnej i narciarstwie.
Zauważyli, że urazy związane z przebywaniem wśród koni są również nadmiernie reprezentowane w wypadkach w gospodarstwach rolnych, ponieważ są odpowiedzialne za 73% obrażeń w gospodarstwach i stanowią największy odsetek rannych i śmiertelnych pacjentów zgłaszających się do szpitala w Nowej Zelandii z powodu obrażeń związanych ze zwierzętami.
W wyniku przeszukiwania bazy danych przez zespół badawczy zidentyfikowano 151 odpowiednich artykułów pełnotekstowych, z czego 71 szczegółowo opisuje ogólną epidemiologię wypadków związanych z końmi.
Badania te były prowadzone głównie w Stanach Zjednoczonych i opierały się na analizie danych szpitalnych, podało trio z Chalmers University of Technology w Szwecji.
Spośród 71 badanych artykułów 60 zasugerowało, że najczęstszymi ofiarami wypadków związanych z końmi były młode kobiety, a w 97% przypadków dochodziło do upadku z konia.
Jaka jest przyczyna wypadków?
W wielu badaniach zasugerowano, że te obrażenia miały miejsce głównie w ciepłe dni, kiedy koń zachował się w nieoczekiwany sposób. Typ i lokalizacja urazu różniły się w zależności od tego, jak doszło do urazu, ale często dotyczyły głowy i kończyn górnych. Najczęściej spotykanymi obrażeniami były złamania i urazy tkanki miękkiej.
Wszystkie istotne badania zgłaszały obrażenia głowy, które były najczęstszą przyczyną śmierci.
„Zaobserwowano pewną poprawę liczby wypadków i wyników związanych z urazami w związku z opracowywaniem i wprowadzaniem akcesoriów ochronnych, takich jak kaski i kamizelki” – podają.
„Mimo zalet używania kasku i kamizelki, istnieją dowody sugerujące, że nie działają tak dobrze, jak mogłyby. Istnieje potrzeba zbadania poziomu ochrony zapewnianej przez te ubrania i tam, gdzie można ulepszyć projekty.”
„Obecna praca”, powiedzieli, „jest ograniczona ilością informacji na temat odzieży ochronnej noszonej przez jeźdźców w czasie wypadku, w tym szczegółów dotyczących rodzaju kasku i właściwości materiału”.
Dodali, że dalsze prace mogą zbadać poprawę środków bezpieczeństwa i czynników ryzyka związanych z ofiarami śmiertelnymi.
Raporty dotyczące pacjentów niedosiadających koni w trakcie wypadku wykazały sprzeczne wyniki, mówili, co może wynikać z różnych zadań wykonywanych wokół koni.
W większości tego typu wypadków obrażenia u osób (60,2%) dotyczyły kończyn. Kopnięcia konia skutkowały też obrażeniami głowy, czasem poważnymi, ale także powodowały poważne obrażenia klatki piersiowej i brzucha.
Odkryli również, że znaczna część jeźdźców doświadcza długoterminowych konsekwencji po wypadkach związanych z końmi.
Analizując przypadki śmiertelne, w jednym z badań stwierdzono, że podczas gdy 92% zgonów miało miejsce podczas wypadków jeździeckich, 8% spowodowały pojazdy silnikowe zderzające się z jeźdźcami dosiadającymi koni lub pojazdami ciągnionymi przez konie.
Meredith jest badaczem podoktoranckim w Wydziale Bezpieczeństwa Pojazdów w Katedrze Mechaniki i Nauk Morskich w Chalmers. Ekman jest profesorem nadzwyczajnym w dziedzinie nauk o zdrowiu publicznym w Karolinska Institutet w Sztokholmie, a obecnie pracuje jako badacz w Chalmers. Brolin jest profesorem w Wydziale Bezpieczeństwa Pojazdów w Chalmers.
Źródło: Meredith L, Ekman R, Brolin K. Epidemiology of Equestrian Accidents: a Literature Review. The Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice. 2018 Dec 14;17(1), Article 9.